Pada tahun 1990, Kerajaan mula
memperkenalkan kurikulum baru dalam KBSR iaitu Kemahiran Hidup Bersepadu Sekolah
Rendah (KHSR). KHSR adalah salah satu mata pelajaran yang diajar pada tahap dua
iaitu tahun 4, 5 dan 6 di sekolah rendah. Menurut Yahya Emat (1994) mata
pelajaran ini bertujuan untuk membekalkan pelajar dengan kemahiran-kemahiran
asas bagi membolehkan mereka mengendalikan kehidupan harian dengan lebih
produktif dalam dunia teknologi dan perdagangan yang kompleks dan sentiasa berubah.
Mata pelajaran ini digubal
untuk menanam kesedaran celik teknologi melalui penguasaan kemahiran praktis
dan pengetahuan serta pemupukan sikap yang positif berasaskan teknologi dan
keusahawanan. Pembentukan sebuah masyarakat yang berorientasikan teknologi dan
keusahawanan ini adalah selaras dengan hasrat negara dan bersesuaian dengan
perkembangan teknologi dan keusahawanan yang pesat pada era globalisasi ini.
Ianya merupakan salah satu usaha yang dilakukan menerusi bidang pendidikan
untuk melahirkan masyarakat yang peka terhadap perkembangan teknologi, berupaya
menangani cabaran dan untuk melahirkan masyarakat yang kreatif, inovatif dan
produktif.
Subjek ini memberi
pendedahan awal kepada murid-murid mengenai kemahiran, penggunaan teknologi dan
keusahawanan seperti projek kerja kayu, litar elektronik,perniagaan dan
keusahawanan serta pengetahuan-pengetahuan lain yang berkaitan dengan
pendidikan teknik dan vokasional
serta teknologi disamping menerapkan
nilai-nilai murni.
Dari segi perkembangan individu, KHSR
dapat membantu murid memenuhi naluri ingin tahu dan ingin mencuba, memupuk sikap
positif seperti mengamalkan budaya kerja yang baik dan bertanggungjawab. Ianya
juga dapat mengembangkan daya imaginasi dan kreativiti murid seterusnya dapat
meningkatkan daya intelek mereka disamping penerapan unsur keusahawanan.
Kesemua ini dapat menyumbang kepada hasrat untuk melahirkan insan yang seimbang
dan harmonis selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
Sp kh kbsr from Nurul Villa
Hsp kh y4 from Nurul Villa
Hsp kh y4 from Nurul Villa
0 comments:
Post a Comment